Op zondag 15 maart 2015 vindt de officiële opening van de nieuwe Budabrug plaats: met gratis frieten, oliebollen en drank. Vijf (!) jaar heeft deze klus voor de zesde brug geduurd. Veel Overleienaars hadden hun ogen nog enkel om te wenen. Agnès Peil van DVW geeft in haar obligate speech toe dat het project bloed, zweet en tranen heeft gekost. Haar projectingenieur Peter De Meyer zegt fier als een gieter: ‘Dit was mijn moeilijkste project ooit.’ Kleine correctie: dit was zijn eerste project ooit. Die bouw van die Budabrug was eigenlijk een soort stageopdracht.
Met die Budabrug is zowat alles fout gelopen wat maar kon fout lopen. Op zondag 7 november 2010 zou met groot vertoon de oude brug worden afgebroken, maar ze gaf geen krimp. De ingenieurs van de Leiewerken hadden zich weer eens misrekend (HLN 08/11/2010). Enkele maanden later begint het herenhuis van het OCMW naast de brug in twee te splijten. Er is weinig aan de hand, beweren de toplui van DVW eerst (HLN 19/05/2011). In januari 2012 wordt het gebouw echter volledig ontruimd wegens instortingsgevaar (HN 25/01/2012) en enkele maanden later gesloopt. De apotheek aan de andere kant van de brug ondergaat hetzelfde lot (zie later: De apotheek aan de Budabrug).
In het weekeinde van 13-14 juli 2013 zien we dag en nacht aan de Leieboorden vrachtwagens op en af rijden. We vernemen dat in allerijl tonnen zand vanuit de havens van Gent en Zeebrugge moeten worden aangevoerd. Op de werf van de Budabrug is de straat en een deel van de Fabriekskaai in de Leie aan het schuiven. ‘Er was een enorme afschuiving, omdat de oever zeer instabiel bleek te zijn’, zegt Peter De Meyer (DVW), de Comical Ali van dienst in HN 18/07/2013. ‘Het probleem is ondertussen goed opgelost. Er is geen enkel risico meer op verdere verzakkingen.’

In september 2014 wordt de nieuwe Budabrug getest, en ook dit eindigt desastreus: één van de vijzels die de tafelbrug omhoog duwt, begeeft. Het designgevaarte gaat scheef over de Leie hangen en is ernstig beschadigd. Maar ook wanneer de brug eindelijk opengaat, gaat het geregeld mis. In de pers en op Facebook maakt men er intussen een sport van om als eerste over de nieuwste kuren van de Budabrug te berichten. Op een parlementaire vraag over de Leiewerken antwoordt bevoegde minister Ben Weyts (NVA) dat de brug tussen januari 2016-juni 2017 alleen al de brug 50 keer defect was (KW 17/11/2017).
Tv-crimi
Vijf jaar lang is Overleie van het stadscentrum afgesloten voor de bouw van één brugje: dit is crimineel. Het viaduct van Millau in Frankrijk, met 343 m de hoogste brug ter wereld en 2,5 km lang, werd in 3 jaar gerealiseerd (oktober 2001 – december 2004). De verbinding tussen Denemarken en Zweden bestaat uit een brug van 8 km (bekend van de Scandinavische tv-crimi The Bridge), een kunstmatig eiland van 4 km lang en ook nog eens een tunnel van 4 km. Start van de bouw: september 1993. Ingebruikname: juli 2000.

Maar laten we eens teruggaan naar het prille begin, nog vóór de bulldozers ons stuk Overleie tot puin reduceerden. En vooral naar dit anonieme citaat in de thesis van Thomas Block (p.214): ‘De keuze voor het tracé was: of via de Schelde of via de Leie. De Schelde was dan via Doornik en daar was een gedeelte van het stadscentrum beschermd. Achteraf is gebleken dat de brug die grootste belemmering zou hebben gevormd, eigenlijk geen historische brug is. Het ministerie van Openbare Werken heeft toen voor Kortrijk gekozen met het idee dat het veel eenvoudiger zal zijn, maar ik denk dat men dat toch schromelijk heeft onderschat. Ze hadden eigenlijk geen traditie om in steden doortochten te ontwikkelen.’
Sommige ingenieurs die de schadelijders adviseren, noemen de moderniseringswerken van de Leie in het Kortrijkse stadscentrum een ‘waanzinnig idee’. Een ingenieur die in onderaanneming werken aan de Leie ontwierp, spreekt van een ‘slecht project’. Wat niet kan worden ontkend: DVW had in Vlaanderen inderdaad geen enkele ervaring of expertise met de realisatie van doortochten door een stadscentrum, wel met ringvaarten. Deze kaart bevestigt dit: klik hier.
Schoolbanken
De man achter de Leiedoortocht Kortrijk was ir. Paul Spruytte van Waterwegen, samen met zijn adjudant ir. Rik Goetinck. Tijdens de grote informatievergadering over de aanvang van de Leiewerken in ’t Waaihof (17/09/1997) zetelden beiden nog in het panel naast burgemeester de Bethune. In de coulissen stond de pas afgestudeerde ingenieur Frank Serpentier mee te luisteren. Spruytte zou binnenkort met pensioen gaan, en Goetinck werd nog vóór de eigenlijke start van de werken naar een andere dienst getransfereerd.

De eerste fases van de Leiewerken: dat zou de stageopdracht van Frank Serpentier worden. In 2009 kwam Peter De Meyer, eveneens pas afgestudeerd, in zijn plaats. Serpentier, een Wervikenaar, moest vervolgens de plannen voor de Leiewerken in zijn thuisstad ontwerpen. Maar ook vóór de start van de werken daar, werd hij overgeplaatst naar een andere dienst binnen DVW.
Met andere woorden: Kortrijk, de eerste fase in de modernisering van de Leie tussen Gent en Menen, was het laboratorium voor de rest van dit grootste Vlaamse waterbouwkundige project ooit. Van enige voorbereiding was amper sprake. Vlaanderen had bovendien geen enkele expertise ter zake. En de projectingenieurs die de plannen ontwierpen, kwamen pas van de schoolbanken. We ondervinden 20 jaar later nog steeds de gevolgen van dit amateurisme.